2454 in ere hersteld

26 oktober 2016- Jarenlang stond de 2454 er vergeten bij in de Belgische plaats Raeren. Maar dankzij veel vrijwilligers is de 2400 binnenkort weer op het Nederlandse spoor te bewonderen! Tot december 2007 werd de 2454 samen met de 2413 en 2424 door VFLI Cargo ingezet. Het bedrijf gebruikte de locs voor het rijden van kolentreinen van de elektriciteitscentrale EDF bij Bouchain. Op 23 mei 2009 werden de locomotieven overgebracht naar Rails et Traction in Raeren, een bedrijf wat in spoormaterieel handelt. Alhier zouden de drie loc’s smalspoordraaistellen krijgen, om vervolgens in het Afrikaanse Senegal te worden ingezet. De deal is nooit doorgegaan en Rails et Traction raakte failliet. Het bleef toen een tijd rustig, totdat de SGB de 2424 naar Nederland haalde. Dit goede voorbeeld werd gevolgd, en zodoende werd de 2454 op 27 mei per dieplader naar Haarlem gebracht. In een recordtijd van vijf maanden is de loc uiteindelijk opgeknapt.
22 oktober 2016- Er waren twee lijnschakelaars defect die ervoor zorgden dat er maar twee in plaats van vier tractiemotoren functioneerden. Er werden op deze dag twee gereviseerde lijnschakelaars teruggeplaatst, en op de foto is een testrit te zien waarbij werd gekeken of alle motoren het nu deden. En ja, ze werkten allemaal! Daarmee is de loc bijna af, alleen zal er nog ATB in moeten komen om er ritten op de hoofdbaan mee te mogen rijden.
En frontaal. Aangezien alle aanwezige 2400’en in Nederland momenteel bruin of blauw zijn (en de 2424 van de SGB ook bruin wordt), is ervoor gekozen om de loc in de geel-grijze kleurstelling te brengen. Het probleem hierbij is alleen dat er geen NS-vishaak op de loc mag zitten, in ieder geval niet bij commerciële ritten. Daarom komen er magnetische vignetten, die bij museale doeleinden op de loc worden aangebracht.
De bestickering is met dank aan de STAR tot stand gekomen.
Een doorkijkje vanuit de BSH-loods, met Sik 232 op de voorgrond.

Hier zie je hoe de loc er een half jaar eerder bij stond in Raeren.