De laatste meters over spoor en weg voor 1800'n

17 maart 2015- Op 14 april 2014 werd loc 1849 als eerste bij wijze van proef door HKS gesloopt. In het voorjaar van 2015 werd de sloop van deze locserie voortgezet. Voordat de loc's kunnen worden gesloopt moeten ze vanzelfsprekend eerst bij HKS komen. Het vervoer gaat tot het centraal emplacement van de Westhaven over het spoor, het laatste stuk gaat over de weg, doordat HKS geen spooraansluiting meer heeft. Voorheen dus wel, maar die is een aantal jaren geleden opgebroken. Allereerst twee foto's van een transport naar de Dijksgracht, waar de loc's kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn om gesloopt te worden.
Volkerrail 203-1 heeft hier de 1847, 1853, 1851, 1845 en 1855 achter zich hangen en passeert station Hollandsche Rading onder de Gotische bogen. De loc's stonden in Maastricht en gaan dus zoals eerder vermeld naar de Dijksgracht.
De achterkant van het transport. Hoe de reis verder gaat voor de 1853 is later te zien.
28 april 2015- Op deze regenachtige, grauwe dag maken de 1839, 1847 en 1853 hun laatste meters. De 203-4 rijdt hier met de loc's binnen enkele ogenblikken het centrale emplacement van de Westhaven binnen.
Op het emplacement staan de kranen en diepladers al klaar om in actie te komen. Zoals te zien is het een drukke boel voor de Westhaven zijn doen. Desondanks was er een probleem. Vier Tds'en stonden op het spoor waar de slooploc's moeten komen te staan om ze op te hijsen. Zodoende is de 6438 ingeschakeld om ze te verplaatsen.
Vervolgens werd naar het emplacement bij de Radarweg gereden alwaar de wagens op een spoortje werden geplaatst. Dat emplacement wordt niet vaak gebruikt, en Tds'en zullen er al helemaal niet snel een tweede keer te zien zijn. De vier wagens werden gebruikt als remwagens voor ICR tijdens een transport, zodoende kwamen ze in de Westhaven terecht. De Laaiis op de achtergrond is bestemd voor Lage Weide in Utrecht en werd ook naar het emplacement verplaatst samen met de Tds'en.
De loc's worden hier naar het inmiddels vrije spoor gerangeerd. Rechts een Class 66 met een kolentrein, en op de achtergrond een dubbeltractie 189'ers met een kolentrein.
Een contrasterend beeld met de regenboog. De 1839 is als eerste aan de beurt.
Hier wordt de loc op een dieplader gezet.
Vanaf de weg is dit van dichterbij te bekijken.
En zodoende komt het transport langs de eerder verplaatste wagens bij de Radarweg.
Om de hoek de laatste weg naar HKS.
Langs de muren van HKS.
En zo verdwijnt de loc in de poort waar 'ie zal worden gesloopt.
Nadat de 1839 is gelost keert de vrachtwagen weer terug.
De volgende die aan de beurt is, is de 1853. De loc's worden dus ontdaan van de draaistellen voor het transport. De draaistellen worden later gebracht.
En zo zullen ook de 1853 en 1847 hetzelfde ondergaan. Ondanks het slopen van de serie zijn er nog altijd 1800'n actief in goederendiensten, zo heeft Locon diverse 1800'n, of bijvoorbeeld de 1832 van HSL Logistik.