Bouw NSR Flirt-3 bij Stadler Polska

26 juni 2016- Naar aanleiding van meer vraag naar materieel en het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart bestelde NS Reizigers op 23 april 2015 in totaal 33 driedelige en 25 vierdelige Flirt-3 (Fast Light Innovative Regional Train) treinstellen bij Stadler Rail, met een contractwaarde van 280 miljoen euro. Tijdens het bezoek aan de fabriek draait het bedrijf op volle toeren en wordt hard gewerkt, om de bestelling van NS en andere vervoerders op tijd af te leveren (de maximale capaciteit van de fabriek is het afleveren van 90 vierdelige FLIRT treinstellen per jaar). De bestelling van 58 treinstellen van NS is de grootste bestelling tot nu toe voor Stadler Polska.
Duidelijk is te zien hoe de constructie achter de kop voor een crash is opgebouwd met vijf herkenbare crashabsorptie-elementen en versterkingen.
De bouw van een FLIRT-3 begint bij het casco. Het aluminium casco wordt ontwikkeld en gespoten bij de Stadler vestiging in het Hongaarse Snolzok. Hierna worden de bakken naar de vestiging in Siedlce getransporteerd om aldaar compleet afgebouwd te worden. Simpelweg al het overige werk aan de treinstellen wordt hier gedaan, denk bijvoorbeeld aan alle techniek, het interieur en het plaatsen van de draaistellen (afkomstig van Stadler Winterthur in Zwitserland). Als laatste worden de treinstellen getest door Stadler. Met alleen al 65 KM kabel in een vierwagenstel is een Flirt-3 één brok elektronica tegenwoordig. Of een “rijdende laptop” zoals een aanwezige NS’er de trein beschreef.
Dit is het resultaat nog voor verdere afwerking van het interieur. Ter bescherming van de vloer ligt hier tapijt overheen.
Een overzicht van de tweede hal vol met NS FLIRT’s. Let ook op de verhoogde werkvloer om gemakkelijk bij het plafond te komen in de voorste bak.
De koppen van diverse FLIRT’s staan hier te wachten om te worden geplaatst. Op de voorgrond de kop voor de 2216, op de achtergrond ook nog een kop van een eerdere generatie FLIRT.
In de derde hal staan vier FLIRT’s in een line-up op het spoor.
Twee daarvan hier wat dichterbij bekeken.
Het interieur van de tweede klas.
Eén van de stuurtafels.
De treinstellen die (nagenoeg) af zijn worden buiten geplaatst, links is nog een gedeelte van de kantine van het bedrijf te zien.

Een uitgebreid artikel is te lezen in Railhobby 381 en een nóg uitgebreider artikel met maar liefst 30 foto's is hier verkrijgbaar.