Militair spooremplacement Amersfoort Vlasakkers

30 mei 2015- Amersfoort Vlasakkers, een interessant, apart en amper gefotografeerd emplacement. In dit artikel wordt het hele terrein in beeld gebracht en wordt er besproken waar het nou eigenlijk voor wordt gebruikt.
Het opstelterrein van de Vlasakkers is hier te zien. Natuurlijk wordt het emplacement hoofdzakelijk gebruikt voor militaire treinen. Het terrein is goed beveiligd waardoor het materieel veilig staat. Op deze dag stonden er een aantal militaire treinen klaar om na een aantal dagen op missie te gaan. Rechts staan er 14 6400'en, meer daarover lees je in dit artikel: 6400'en terzijde. Overigens zijn deze foto's vanaf het militaire oefenterrein Vlasakkers genomen, dit is dus niet zomaar toegankelijk.
Zes opstelsporen zijn een stuk korter dan de overige sporen. De achterste twee treinen zijn op twee van de drie lange sporen geplaatst.
Nog eens de beladen militaire treinen, met op de voorgrond de terzijde staande 6447. Het spoor is beschermd tegen lekkende vloeistoffen van de loc's.
Even verderop is te zien dat er twee Engelse wisels achter elkaar op het terrein liggen.
Daarna komen de twee omloopsporen. Om met een trein die op de opstelsporen is geplaatst van het terrein te vertrekken, moet er altijd gebruik gemaakt worden van deze omloopsporen.
Uiteindelijk komt er een einde aan het spoor en staat er dit stootjuk.
17 mei 2015 Zo ziet het eruit als er twee weken eerder activiteiten zijn op dit gedeelte van het terrein. De 6417 heeft net een militaire trein beladen met Belgische voertuigen op het linker spoor geplaatst en is bezig met omlopen.
Het stootjuk vanaf de andere kant tijdens het omlopen.
De wissel is omgezet en de loc kan naar de voorkant van de trein vertrekken.
De trein kan vervolgens het terrein afrijden. Zo heeft het geheel hier de ongeveer 500 meter lange stamlijn bereden en komt aan bij de aansluitwissel naar de hoofdsporen.
14 mei 2015- De militaire trein met Belgische voertuigen stond drie dagen eerder al klaar om te worden opgehaald. De trein was in Acht (nabij Eindhoven) beladen en vertrok nu dus van de Vlasakkers naar Bad Bentheim. Let ook op de luchtballon.
18 oktober 2015- Ook op deze dag was er een militaire trein, maar ditmaal met Nederlandse voertuigen.
1 december 2015- De Vlasakkers heeft ook een oprijdweg waar voertuigen op een trein kunnen worden gereden. De drie lange opstelsporen komen uit bij deze oprijdweg. Het ligt ongeveer naast de poort waar de stamlijn bij het terrein uit komt. Er staan altijd een aantal platte wagens opgesteld. Op deze foto is te zien waarom: er wordt hier geoefend hoe een voertuig op een wagen moeten worden gereden en vastgezet.
23 december 2015- De 6455 komt aan met een lege militaire trein. Hier is te zien hoe de stamlijn er vanaf de andere kant uit ziet. De trein hoeft nog maar een paar meter tot het hek van het terrein.
Na het plaatsen van de trein kon er weer vertrokken worden naar 't Harde om nog een trein op te halen en naar de Vlasakkers te brengen.
Het S-bord bij het begin van de stamlijn vanaf de Vlasakkers gezien.

Na militair vervoer zijn PON-treinen het meest voorkomende op de Vlasakkers. De treinen worden hier naartoe gebracht in verband met de veiligheid van de auto's. Zo was er in december 2015 een extra PON-trein naar Amersfoort gekomen in het donker, waarbij er toen in zes auto's was ingebroken op Amersfoort Goederen. De elektronica was hieruit gestolen en de auto's waren op slot gedaan. De sleutels waren weggegooid waardoor de auto's niet van de trein konden worden gereden in Leusden. Verder zijn er nog 6400-transporten.

21 augustus 2015- Zo ook op deze dag toen de 6455 de 6448, 6410, 6460 en 6466 naar de Vlasakkers bracht.
Helaas wel in tegenlicht rijdt de trein hier de stamlijn op.
Eenmaal aangekomen bij het hek bleek deze dicht te zijn. Er werd geduwd terug gereden tot er bij een pand van Defensie een sleutel door het hek kon worden aangereikt.