Terzijde staande 6400'en in beeld gebracht

In 2009 & 2010 werden zo'n 60 MAK 6400'en terzijde gesteld. In dit verslag wordt er gekeken naar de terzijde staande loc's. We beginnen in de Waalhaven, alwaar altijd wel wat 6400'en zijn te vinden, aangezien Shunter hier zijn werkplaats heeft waar de 6400'en worden onderhouden en gereviseerd.
Een rij van ongereviseerde loc's op 23 juni 2014.
De rij van locs veranderd zo nu en dan. Op 20 juni 2015 staan er zelfs twee gereviseerde loc's tussen voor reparatie, het betreffen de 6465 en 6469.
Naast de rij staat plukloc 6466, welke later naar de Vlasakkers zou worden gebracht.
Eigenlijk zien de cabines van alle terzijde staande loc's er nog prima uit.
Aan het einde van één van de rijen staat de 6460. Op het eerste gezicht lijkt deze misschien hetzelfde, maar als er op de details wordt gelet dan zie je dat de loc een airco heeft. De 6460 is de enige die een airco heeft gehad, bij wijze van proef. De loc werd net als de 6466 een aantal maanden later naar de Vlasakkers overgbracht.
In detail.

Op Amersfoort Goederen staan nog altijd de meeste locs opgesteld, al krimpt de rij wel nu er locomotieven aan DB Polska zijn verkocht en naar Polen vertrekken. Op 5 januari 2015 staan er nog 30 loc's: 6481, 6500, 6419, 6474, 6503, 6494, 6482, 6484, 6473, 6467, 6408, 6504, 6402, 6453, 6470, 6497, 6485, 6449, 6486, 6401, 6463, 6420, 6471, 6405, 6445, 6492, 6403, 6490, 6491 en de 6488.
De twee rijen van 6400'en.
Vanuit de 6445.
Op de achtergrond station Amersfoort.
Overigens zijn er op alle 6400'en nog NS-sporen te vinden, doordat het NS-logo op de draaistellen staat. De 6494 heeft daarnaast ook nog altijd restanten van de NS Cargo bestickering.
De tijd lijkt even terug te gaan als er twee VAM Takkls'en (van Stichting Historisch Dieselmaterieel) naast de 6488 staan. Nu de Railion stickers niet te zien zijn zou het zo een NS-loc kunnen zijn.

Ook Amersfoort Vlasakkers wordt benut om 6400'en te stallen:
Op 29 december 2014 staan er 14 loc's in een klein laagje sneeuw.
Op dat moment was de 6502 nog niet gereviseerd. Helaas hield de loc het niet lang vol in dienst door een aanrijding op een overweg in Axel in oktober 2015, waarbij de loc ontspoorde en schade opliep, wat overigens wel zal worden gerepareerd.
Goed beveiligd staan de locs in ieder geval wel.
Op 5 mei 2015 werden de 6458, 6444, 6485 en 6497 overgebracht naar de Waalhaven. De 6458 en 6444 zijn afkomstig van de Vlasakkers. Toen deze waren opgehaald werd er op Amersfoort Goederen gerangeerd om ook de 6485 en 6497 mee te kunnen nemen. Om drie uur vertrok de trein via de Eempolder naar de Waalhaven.
Op 30 mei 2015 staan er op de Vlasakkers de volgende 14 locs': 6462, 6446, 6475, 6493, 6498, 6496, 6499, 6452, 6472, 6404, 6483, 6501, 6459 en 6447.
De 6404 in NS Cargo huisstijl.
De 6462 aan het einde van de rij.

Een uitgebreid verslag is te lezen in Railhobby 371.