Plan U treinstellen 116, 117, 191 en 195 terzijde in Amersfoort

28 januari 2016- In 2003 en 2004 gingen de laatste Plan U's terzijde. Nog altijd staan hier een aardig aantal van in Amersfoort. Dit is dan ook zonder meer dé plek van Plan U's, naast de 116, 117, 191 en 195 staan hier ook de 113, 115, 121 en 151. De 115 is alleen niet terzijde, maar behoort tot Stichting DE3. Ook de 121 en 151 zijn van een stichting, namelijk Stichting Historisch Dieselmaterieel. Voorheen was de 113 van de SHD, maar deze is verruild voor de 151. De reden dat de treinstellen er nog zijn, is dat ze eigenlijk zouden worden verkocht. Het eerste plan was dat ze naar Slowakije zouden gaan. De Plan U's 125 en 193 zijn zelfs naar Slowakije gegaan, maar zijn daar nooit gebruikt. Roemenië werd later een optie, maar ook dit is niet doorgegaan. Wat nu overblijft is wachten op de sloop.
Op 28 januari kwamen de 116, 117, 191 en 195 na meer dan een jaar in beweging. De laatste keer dat er mee was gerangeerd, was na het evenement van 175 jaar spoor, waarvoor ruimte werd gemaakt. Op de foto zijn de 117 en 191 te zien, deze twee treinstellen zijn in de beste staat in vergelijking met de andere terzijde staande treinstellen. De vier Plan U's werden van Amersfoort Goederen verplaatst naar het Nedtrain terrein.
Zodoende rangeerde de 203-1 met de treinstellen. Het einde van het uithaalspoor werd bijna bereikt.
De 116 en 195 zijn er het allerslechtst aan toe. De treinstellen staan op het voorste spoor langs het hek, waardoor ze bescherming bieden tegen het betere materieel voor eventuele vandalen. Op de foto is de 116 te zien.
31 januari 2016- Op deze dag werd teruggekeerd om met bewolking wat foto's van de Plan U's te maken, anders is hier tegenlicht. Een overzicht. Achter de 116 en 195 staat Plan T 526. De 117 en 191 staan op het derde spoor en zijn daardoor niet te zien.
Nog eens de neus van de 116 beter in beeld.



De treinstellen zijn voorzien van deze mededelingen.
Vele ramen missen uit de treinstellen.
De gekoppelde neuzen. Let ook op de vroegere rode verf van het treinstel, wat langzaam terugkeert nu de "nieuwe" verflaag aan het afbrokkelen is.