3
2
1

Restanten hoofdwerkplaats Tilburg

19 september 2016- Ten noorden van station Tilburg was jarenlang de Hoofdwerkplaats Tilburg van de Nederlandse Spoorwegen gevestigd. Al in 1870 werd de werkplaats geopend, maar het inmiddels hetende onderhoudsbedrijf NedTrain besloot de werkplaats in 2010 te sluiten. Al jaren nam de werkgelegenheid voor de werkplaats af. De doorslag voor de sluiting zou de sterke afname van het goederenvervoer zijn, zo verklaarde NedTrain. Het terrein, waar de NS-sfeer duidelijk nog aanwezig was én is, heeft een aantal kenmerkende bouwwerken. Waaronder de polygonale loods mét draaischijf, en bijvoorbeeld het koepel gebouw. In 2011 was de sluiting afgerond en was het terrein leeg. Toch is Tilburg niet helemaal achtergelaten door NedTrain, want bij de naastgelegen plaats Berkel-Enschot werd de nieuwe vestiging "Tilburg Componentenbedrijf" geopend. Zoals de naam al deels verklapt worden hier componenten van railgebonden materieel hersteld en gereviseerd. Na een aantal jaar is het voormalige werkplaatsterrein zeer veranderd. Vanzelfsprekend zijn diverse gebouwen en sporen afgebroken, maar er staat en ligt ook nog veel. Zo krijgen diverse bouwwerken een nieuwe functie en blijven dus behouden. In deze fotoserie zie je hoe het er na zo'n drie jaar bouwen en slopen aan toe gaat.
We beginnen bij het spoor wat zorgt voor de aansluiting aan het hoofdnet. Het aansluitwissel is ook nog aanwezig en lijkt niet snel te worden weggehaald, aangezien het een voor andere sporen nog in gebruik zijnde Engelse wissel betreft. Er staat wel een stootjuk op het aansluitspoor net na het wissel, maar de kans dat de draaischijf dus bereikbaar blijft vanaf het hoofdnet, voor bijvoorbeeld museale doeleinden, is nog aanwezig. Het authentieke ballastbed van riviergrind en de verroeste spoorstaven kleuren mooi bij de herfsttinten van de struiken.
Het toegangshek met op de achtergrond het voormalige werkplaats terrein.
Het S-bord is nog aanwezig. Op het terrein zelf was geen dergelijk bord meer te vinden.
En nog eens het spoor, kijkend naar de richting van Breda. Rechts lagen ook diverse sporen die onder andere naar de draaischijf liepen, maar deze zijn opgeruimd en er is nu een groot busstation voor in de plaats gekomen.
Ook hier is veel spoor verdwenen. Het spoor liep vanaf de aansluiting door tot bijna aan het einde van het terrein, met daartussen een aantal wissels. Via deze wissels konden de loodsen worden bereikt, waarvan hier links een gedeelte is gesloopt.
Een oud wissel is bovenop de voormalige tankplaats gelegd.
Een kijkje in de onveranderde polygonale loods.
Een overgebleven stuk spoor van spoor 24, waarmee diverse loodsen en sporen werden bereikt, waaronder de wielendraaierij.
Een gedeelte van spoor 25, wat naar gebouw nummer 40 (magazijn) liep.

3
2
1