De vuiltrein van Noordwijkerhout, Crailoo en Apeldoorn

3 augustus 2015- De afgelopen jaren zijn er veel vuiltreinen verdwenen. Acht, Maastricht Beatrixhaven, Haanrade en ga zo maar door. In 2016 zal er wederom veel verandering komen in het vuilvervoer. Zo komt de bediening van Noordwijkerhout en wellicht ook die van Crailoo en Apeldoorn te vervallen. Het huisafval vanuit Noordwijkerhout zal per vrachtwagen naar de Houtrakpolder in de Amsterdamse Haven worden gebracht vanaf juli, alwaar het AEB is gevestigd. AEB heeft ook een spooraansluiting, maar spoorvervoer naar deze afvalverwerking is in 2015 gestopt, toen reed de Spaarnelanden vuiltrein gereden door RRF nog. Verder loopt het contract met de vuilverbranding in Wijster af. Mocht Crailoo en Apeldoorn nog worden bediend per spoor na juli, dan zal het waarschijnlijk naar een vuilverbranding in Coevorden gaan rijden.
Voorheen reed Locon met één van hun Hippels de vuiltrein van station Apeldoorn naar Apeldoorn VAM. IL&T had inzet van de Hippel toen verboden waardoor de bediening door de V100 moest worden gedaan. Locon had een rechtzaak tegen IL&T aangespannen en won deze, waardoor de Hippel terugkeerde naar Apeldoorn. De Hippel wordt alleen gebruikt wanneer de trein vanuit Noordwijkerhout vertraagd is, om op die manier vertraging te verkleinen of voorkomen. De 163 rijdt hier het VAM terrein op om de trein op te halen.
Zo is de loc hier met drie Slps'en onderweg naar station Apeldoorn. Dit is dezelfde stamlijn die door de VSM wordt gebruikt.
Omdat er net voor het station een overweg moet worden gesleuteld komt de trein hier tot stilstand.
Eenmaal op het station aangekomen worden de drie wagens aan de al aanwezige trein geplaatst. Dit zijn de beladen wagens afkomstig van Crailoo en Noordwijkerhout. Een 9900 staat al voor de trein om later op de avond naar de vuilverwerking in Wijster te vertrekken.

10 februari 2016- Uitzonderlijk werd de Hippel op deze dag ingezet, omdat de vuiltrein uit Noordwijkerhout op deze dag was vertraagd. Naast dat het een uitzonderlijke inzet is geweest, was het ook de laatste keer dat een Hippel de vuiltrein bij Apeldoorn VAM ophaalde. Op 13 februari is de locomotief naar Loenen gereden om aldaar op een dieplader te worden geladen. De Hippel werd vervolgens naar Tilburg Industrie gebracht om daar voortaan dienst te doen als rangeerlocomotief van containertreinen.
De 9701 staat met vier beladen Slps'en stil voor een te sleutelen overweg voor de overslag.
Ook langs het kanaal net voor station Apeldoorn moet een overweg worden gesleuteld, waardoor de trein stil staat.
27 augustus 2015- De vuiltrein wordt op het terrein van Voestalpine Railpro gereden door Hippels. Zo heeft de 601 de volle vuiltrein opgehaald en brengt het buiten het terrein waar een V100 de trein naar Apeldoorn brengt.
16 april 2015- De 220 is hier met een lege vuiltrein onderweg naar Noordwijkerhout.
3 februari 2016- Op een bewolkte dag valt de bediening van VAB Noordwijkerhout goed te fotograferen. Op 3 februari was het de 160 van Locon die twee lege Slps'en bracht.
De trein moet vanaf het hoofdspoor naar achteren de sporen op worden geduwd. Als de trein eenmaal hier staat moeten alle grendels terug worden gelegd zodat het hoofdspoor weer een vrije doorgang heeft.
Bij de VAB is ook een rangeerrobot aanwezig.
5 maart 2016- Deze avond kon alweer een weinig voorkomende loc voor de vuiltrein in Apeldoorn worden gefotografeerd. Momenteel staan de 1572 en 203 163 van Locon in Zutphen voor onderhoud/reparatie, waardoor er niet veel keuzes meer overblijven voor tractie van de vuiltrein. De trein bestaat uit 5 beladen wagens. Het geheel is op de foto net tot stilstand gekomen om de overweg te sleutelen. Ondertussen stond er nog een auto midden op de overweg stil, die de overweg niet had vrijgehouden tijdens het wachten op een rood verkeerslicht. Na wat toeteren was dit probleem al snel opgelost.
18 maart 2016- Ook de trein van Apeldoorn naar Amersfoort moest nog eens worden gefotografeerd. De ingraving bij Assel is daar een ideale stek voor. De trein is hier dan ook te zien in Assel met aan de haak negen lege wagens.
Later op de dag vertrekt de vuiltrein naar Noordwijkerhout met in dit geval drie wagens.
Eenmaal in Noordwijkerhout aangekomen worden deze weer verruild voor een aantal volle wagens.