De huidige koninklijke trein

1 december 2016- Al meer dan 150 jaar maakt het koningshuis gebruik van het spoor. In 1848 kwam het eerste koninklijke salonrijtuig op de baan bij de HSM, die werd opgevolgd door diverse andere rijtuigen. In 1993 werden de verouderde koninklijke rijtuigen NS SR 8 & 9 vervangen. De oudgedienden kregen een plek in het Spoorwegmuseum, waar ze vandaag de dag nog te bezichtigen zijn. Ter vervanging besloot men gezien het toenmalige overschot aan eerste klasse-rijtuigen een bestaand Intercityrijtuig te verbouwen tot koninklijk rijtuig. Dit werd rijtuig 50 84 10-70 647-9, dat in 1992 door Talbot verbouwd werd. Ook kreeg het een nieuw computernummer: 61 84 89-70 003-8, maar wordt SR 10 genoemd. Het rijtuig heeft onder andere twee slaapkamers en een bureau. De grote salon in het midden van het rijtuig heeft een grote tafel met 6 stoelen, 4 comfortabele stoelen, een kleine bank en nog twee tafels. Verder bevat het rijtuig een keuken en een kleine slaapkamer voor personeel. In 2012 werd de koninklijke trein uitgebreid met twee begeleidingsrijtuigen, voor het vervoeren van extra gasten. Ook dit waren voormalige intercityrijtuigen en worden SR11 en SR12 genoemd. Naar schatting wordt de trein één tot twee keer per jaar ingezet. Zo zijn de rijtuigen gebruikt voor wintersportvakanties, maar ook bij evenementen, zoals de opening van de Hanzelijn of de heropening van Utrecht Centraal.
22 augustus 2014- Om de rijtuigen in goede conditie te houden worden er soms conditieritten mee gereden. Op deze dag was dit het geval en mochten de 1751 en 1757 een retour van Amersfoort naar Eindhoven rijden. Op de foto is de trein alweer bijna terug in Amersfoort en passeert hier Soestduinen. Tot nu toe was dit de laatste inzet van de koninklijke trein met 1700'en. Of dit ooit nog zal gebeuren is nog maar de vraag, aangezien alle ritten erna met NS Traxx'en zijn gereden.
De loc's waren de volgende dag wederom samen te zien in Amersfoort.
16 juni 2015- De rijtuigen hebben een vaste stallingsplaats. Dit is bij de NedTrain loods in Amersfoort. Op het vaste achterste (of voorste, vanaf de spooraansluiting gezien) loodsspoor worden de rijtuigen neergezet. VolkerRail rangeert de rijtuigen dan ook altijd van en naar de loods. Op 16 juni 2015 werden de rijtuigen weer teruggebracht naar de loods, nadat de rijtuigen een eerste testrit hadden gereden met twee TRAXX'en, de 186 114 en de 186 121.
27 augustus 2015- Op deze dag werd de koninklijke trein ingezet, dit was naast de testritten de eerste keer dat de trein werd ingezet met Traxx'en (de 186 010 & 186 015). Dit was ter gelegenheid van de feestelijke opening van een tentoonstelling over Willem I. Hierbij werd een korte rit gereden van Den Haag Hollands Spoor naar Den Haag centraal.
29 januari 2016- VolkerRail rijdt ook overbrengingen van de rijtuigen bij bijvoorbeeld onderhoud. Zo reed de 203-1 een overbrenging vanaf de Watergraafsmeer naar Amersfoort. De rijtuigen hadden bij Watergraafsmeer een onderhoudsbeurt gehad.
Bij Naarden Bussum werd een korte stop gehouden en zodoende kon er nog een foto van het transport worden gemaakt.
30 november 2016- Ter gelegenheid van de heropening van station Utrecht Centraal bezochten koningin Máxima en koningin Mathilde van België het station. Vanaf Amsterdam Centraal namen ze de koninklijke trein naar Utrecht. De aannemer van het grote stationsproject was het Belgische Besix, wat de link legt van het bezoek door de Belgische koningin.
Beide koninginnen werden rondgeleid, maar vervolgden hun weg uiteindelijk per auto. De koninklijke trein was inmiddels op de terugweg naar Watergraafsmeer.