Het Voestalpine Railpro terrein in Crailoo

Naast de hoofdsporen tussen Hilversum Media Park en Bussum Zuid ligt stapelplaats Crailoo. Al meer dan honderd jaar geleden (sinds 1908) begon de HSM hier een bedrijf dat hout tot dwarsliggers verwerkte. Inmiddels is het in handen van Voestalpine Railpro. Wat Crailoo zo leuk maakt is dat er nog met diverse Hippels wordt gerangeerd, dit gebeurd haast elke dag, en wellicht dus wel vaker dan velen denken. Voorheen werd er ook gereden met de van de VSM overgekochte V100 093, maar deze rangeert lang niet zo fijn als een Hippel en staat dan ook werkloos onder het ecoduct.
16 juli 2015- Hier is een overzicht van een deel van het terrein te zien, kijkend naar de richting van Amsterdam. Hippel 603 is net klaar met rangeren en keert terug.
De Hippel 603 was overigens de eerste met een Railpro logo, zo stond de loc in april 2014 nog in geel-grijze huisstijl met een sticker op de huif. Nog in datzelfde jaar werden de Hippels in de Railpro huisstijl gebracht.
31 oktober 2014- Momenteel stonden er diverse 1600'en op Crailoo, de rijvaardige loc's waren overgenomen door EETC. Het betroffen de 1620, 1608, 1617, 1618, 1607, 1619 en 1621.
De 1621 zou niet veel later in rood-witte EETC huisstijl verschijnen. Desondanks rijdt de loc inmiddels alweer rond in de huisstijl van Captrain om goederentreinen te rijden. Captrain huurt de loc van EETC.
Ook op deze dag was het de taak van de 603 om het rangeerwerk te verzorgen. Zo was er net een vuiltrein gebracht naar het vuilstortstation en wordt er hier teruggekeerd.
Desondanks was er nog meer werk te verrichten, zoals het rangeren met een sleep Kls'en.
28 februari 2015- Naast een aantal rijvaardige 1600'en zaten er ook plukloc's tussen, zoals de hier afgebeelde 1607. De loc trok vroeger de langste reizigerstrein ter wereld. Hij is inmiddels gesloopt bij Riwald Recycling in Almelo.
16 juli 2015- Er is ook een plukloc, deze was als laatste rijvaardig als Struktonloc 640 "Esther". Hier staat de loc samen met de 601 zonder assen tijdens onderhoud om de 601 rijdend te houden.
De plukloc nog eens in beeld.
27 augustus 2015- De 601 heeft z'n onderhoud inmiddels achter de rug en rijdt hier met een trein waarop diverse stukken spoor zijn geladen.
Ook reed de 601 op deze dag de volle vuiltrein naar de aansluiting, waar Locon de Slps'en zal ophalen. Hier is gelijk een overzicht van de andere kant van het terrein te zien.

Een kort filmpje van het rangeren met de 601:



En met de 603 op een andere dag: